Dikkat Atölyesi Mangala'sının Ayırt Edici Özellikleri
• 12'den fazla cam taşın sığabileceği derin kuyular
• Keskinliği azaltılmış kuyu kenarları
• Yedek 2 taş
Mangala Oyunu Nasıl Oynanır?
Mangala, bir Türk zeka oyunu olan Köçürme; dünyadaki yaygın adıyla Mankala oyunudur.
Oyunun Hakkında Genel Bilgi
• Mangala oyununun tahtasında her iki tarafında bulunan 2 büyük kuyu (kale veya hazine), 12 küçük kuyu ve 48 tane taş vardır.
• Her iki oyuncu oyun başında kendi tarafındaki 6 oyuğa 4 taş koyar.
• Oyuncuya göre üst kısımda kalan kuyular rakibe aittir. Alt kısımda kalan kuyular da bizimdir.
• Sol taraftaki kale (hazine) rakibin, sağ taraftaki kale (hazine) bizimdir.
• En az 25 taş veya daha fazlasını toplayan oyunu kazanır.
Mangala oyunu Geleneksel Türk Mangalası, Klasik Mangala ve Kale Kuralı gibi farklı şekillerde oynanabiliyor.
Geleneksel Türk Mangalası Oyun Kuralları
• Taşları, aldığınız kuyuya da taş bırakıp kendi kalenize (hazinenize) doğru birer tane taş bırakarak ilerleyin.
• Eğer dağıtılan son taş kaleye (hazineye) denk geliyorsa sıra yine aynı oyuncuda kalır.
• Kaleye (hazineye) geldiğinizde elinizde hala taş varsa, kalenize 1 taş bırakın ve rakibin kuyularına taşları dağıtarak ilerleyin.
• Elindeki taşları dağıtırken rakibin kalesine (hazinesine) denk gelirseniz rakibin hazinesine taş bırakmadan devam edin.
• Kuyuda 1 taş varsa onu bir sonraki kuyuya ilerletebilirsiniz.
• Oyuncu kendi bölgesindeki herhangi bir boş kuyuya son taşı denk getirirse, karşı bölgenin kuyusundaki taşları da kendi taşını da alır ve kalesine (hazinesine) koyar.
• Son taş rakibin tarafındaki kuyulardan herhangi birini çift yaparsa (2,4,6,8 gibi) o kuyudaki tüm taşları alır ve kendi kalesine (hazinesine) aktarır.
• Kendi bölgendeki tüm taşlar bittiğinde rakibin tüm taşlarını da kalenize (hazinenize) aktararak oyunu bitirin.
• Oyun bitiminde taşlar sayılır, hazinesinde daha çok taş olan oyuncu bir puan alır, diğer oyuncu sıfır puan alır. Eğer oyun berabere biterse iki oyuncu da yarım puan alır.
• Oyun böylece 5 set devam eder. Beş set sonunda en fazla puanı olan oyuncu oyunu kazanır.
Geleneksel Türk Mangalası kurallarına istinaden aşağıda belirtilen kurallar dışında diğer kurallar geçerlidir.
• Oyuncu ilk kuyuya taş bırakmadan başlar.
• Çiftleme kuralı geçerli değildir. Yani rakip taraftaki kuyuyu çift yapmak önemli değildir.
• Rakibin bölgesindeki tüm taşlar biterse, kendi bölgendeki tüm taşlar kendi kalene (hazinene) aktarılır. Sizin tüm taşlarınız biterse de rakibin taşları da rakibinizin kalesine (hazinesine) aktarılır.
Geleneksel Türk Mangalası kurallarına istinaden aşağıda belirtilen kurallar dışında diğer kurallar geçerlidir.
• Oyuncu taşlarını dağıtırken elindeki son taş rakibinin bölgesinde denk geldiği kuyudaki taşların sayısını 3 yaparsa o kuyu oyuncu tarafından ele geçirilmiş olur.
• Ele geçirilen bu kuyuyu "Kale" olarak belirlemek için farklı renkte taş kullanılır.
• Oyuncu bu kuyuya gelecek olan, rakibi ve kendisi tarafından koyulacak tüm taşların sahibi olur ve bu taşları kendi kalesine (hazinesine) aktarır.
• 6 numaralı kuyuya kale yapılamaz.
• Maç boyunca her oyuncu sadece bir kez kale kurabilir.
• Taşları dağıtırken hazinelere taş bırakma kuralı ortadan kalkar.
• Rakibin bölgesindeki tüm taşlar biterse, kendi bölgendeki tüm taşlar kendi kalene (hazinene) aktarılır. Sizin tüm taşlarınız biterse de rakibin taşları da rakibinizin kalesine (hazinesine) aktarılır.